The Self Design Academy (NL)

Melding (2020)

Briony O Clarke

Abstract softijsje object

Melding is een ervaringsgericht ontwerpproces, gebaseerd op Carl Jungs meditatietechniek van actieve verbeelding. Briony biedt online sessies van twintig minuten aan, waarin ze mensen begeleidt bij het doorlopen van het vier-stappen model dat ze ontworpen heeft om een nieuw conceptueel object te maken als resultaat. Dit kan zowel fysiek zijn (een object, een script, een gedicht, een lettertype) als virtueel (een spel, een Amazon review, een Minecraft object, een zoektocht door Google) – het verloop van de sessie bepaalt wat er wordt gemaakt. Boek hier je sessie.

Attachment Theatre (2020)

Veel van onze relaties met de wereld om ons heen zijn onbewust: we weten niet waarom we reageren op het geluid van regen of op de westenwind. In Attachment Theatre maakt Briony O Clarke zulke onbewuste relaties zichtbaar via speciale objecten die verbindingen van persoonlijke betekenis verbeelden. Ze gebruikt moderne datatechnologie, waardoor dromen, gedachten en verbeelding onderdeel worden van het uitdijende internet der dingen. 

Hand op spearlike object, een zogenoemd bindingsapparaat.

Over Briony O Clarke

Briony O Clarke is een interdisciplinaire kunstenaar, ontwerper en onderzoeker, die de interfaces verkent waarmee mensen hun weg en hun bestemming vinden in de wereld.

Haar praktijk is een onderzoekende vorm van therapie waarbij ze verschillende disciplines, denk- en maak- methoden inzet, zoals speculatie, design fiction en dieptepsychologie, om actief te zoeken naar momenten dat ze het psychische beeld constructief kan benaderen. Ze onderzoekt designmethodieken als therapeutische hulpmiddelen, manieren om mogelijke toekomsten op te roepen, te her-verbeelden en ermee te experimenteren, door conceptuele designobjecten en -scenario’s te creëren die ze ervaarbaar maken. 

Haar onderzoek draait steeds om de vraag hoe we hyperobjecten – zoals het onderbewuste – bewust kunnen benaderen door hun effecten met behulp van technologie zichtbaar te maken in de context en op de schaal van het dagelijkse leven. In haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Essex breidt ze Carl Jungs therapeutische methode van actieve verbeelding uit naar nieuwe media via speculatief game design.